Raivo Aeg: Haapsalu raudtee vajab kindlat plaani

 

Raivo Aeg. F: Erik Peinar
Raivo Aeg. F: Erik Peinar

Haapsalu raudtee taaselustamine on liikunud sammukese edasi, kui uskuda majandus- ja kommunikatsiooniminister Kristen Michali intervjuud 5. septembri Lääne Elus. Sarnaseid lubadusi jagas ka peaminister Taavi Rõivas oma kevadisel Läänemaa visiidil. 2015. aastal Isamaa ja Res Publica Liidu eestvedamisel koalitsioonileppesse kirjutatud lubadus raudtee taastamist analüüsida on saanud lisaks IRL-le vähemalt veel ühe koalitsiooni osapoole tugeva toetuse osaliseks.

Haapsalu raudtee ei saaks kindlasti kunagi olema äriliselt kasumlik projekt – tegemist oleks regionaalpoliitilise meetmega, mille eesmärgiks ei olegi ise ära majandamine, vaid pigem ühe piirkonna elutegevuse elavdamine ning transpordivõimaluste mitmekesistamine. Haapsalu raudteel on oma toetajaskond, kes on koondunud erinevatesse ühendustesse, oma õla on lubanud rekonstrueerimisele alla panna kohalikud ettevõtjad.

Toetusavaldused raudtee taastamisele on kahtlemata suur samm edasi, kuid esialgu pole siiski tegemist enama kui vaid hea tahtega. Lääne maavalitsus on teinud tasuvusuuringuid, planeerinud raudteekoridori ja tellinud keskkonnamõjude analüüsi, kuid valdkonna eest vastutavas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis ei ole minule teadaolevalt Haapsalu raudtee osas valminud ühtegi konkreetset plaani ega toimunud tõsisemat arutelu. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt ei ole Haapsalu raudtee projekteerimiseks ja ehitamiseks esitatud investeerimistaotlust isegi riigi eelarvestrateegiasse, rääkimata 2017. aasta riigieelarvest.

Raudtee elustamine jääks suurusjärku 50-60 miljonite eurot, lõplikku maksumust mõjutab valik diisel- või elektrirongide vahel ning kas rong sõidab vaid Haapsallu või Rohukülani välja. Viimane oleks eriti oluline hiidlastele ja suurendaks ka Hiiumaa kui atraktiivse turismisihtkoha ligipääsetavust, liiati arvestades, et ammustel aegadel on rong Rohukülla sõitnud.

Lääne maakonnaga seotud ettevõtjate initsiatiiv ja valmisolek võtta Riisipere – Turba raudteelõigu väljaehitamisega äririsk on iseenesest tervitatav, kuid riigi jaoks tähendab see veelgi enam vajadust põhjalikult kaaluda, milline saab olema terviklahendus.

Sama raudteetrassi erinevate lõikude kuulumine eri omanikele muudab raudtee majandamise kindlasti keerukamaks ning vajab pikaajalisi ja läbimõelduid lepinguid. Olenevalt tingimustest võibki riigile lõpptulemusena olla kasulikum tellida raudtee ehitamine erasektorist ja seejärel asuda seda kompenseerima pikaajaliste lepingutega.

Selge on see, et maakonnaga seotud ettevõtjate valmisolek riskeerida ja rahastada regionaalset projekti näitab, et ettevõtmisel on laiapindne toetus. Kohalikud ettevõtjad tunnetavad vaieldamatult kõige paremini oma piirkonna inimeste ootusi ja vajadusi.

Initsiatiiv ja toetus Haapsalu raudtee toetamiseks on nüüdseks nii tugev, et vajab majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt tõsisemate sammude astumist kui pelgalt toetusavaldused. Ministeeriumilt ootaks nüüd juba konkreetsemat plaani, kuidas Haapsalu raudtee teemaga edasi liikuda.

Raudtee taastamiseks hinnanguliselt kuluv 50-60 miljonit mitme aasta peale jaotatuna ei tohiks olla teiste taristuprojektide taustal ületamatu summa. Võrreldes hiljutise otsusega paigutada riigieelarvest täiendavalt 9,5 miljonit eurot praamiliikluse säilitamiseks mandri ja suursaarte vahel, kuni uute praamide saabumiseni, on kindlasti tegemist oluliselt pikaajalisema ja jätkusuutlikuma investeeringuga.

Kindlasti vajab Haapsalu raudtee teoks saades riigipoolset doteerimist, nagu paljud teised piirkondlikud ühistranspordi võimalused Eestis või kogu Euroopas. Samalaadsed raudteeühendused eksisteerivad kogu Euroopas ning aitavad kindlustada, et ka väikestes linnades ning metropolidest veidi kaugemale jäävates piirkondades jätkuks elu ning sealt oleks hõlbus sõita tööle nii kohalikul kui ka tulla külla turistil.

Raivo Aeg
Riigikogu Isamaa ja Res Publica Liidu fraktsioon

One Response to "Raivo Aeg: Haapsalu raudtee vajab kindlat plaani"

  1. Uskmatu+Toomas   29. sept. 2016 at 15:15

    IRL`i poliitikud on haapsalu raudtee võtnud omale südameasjaks,mõned head aastad tagasi lubas hr. Palts Consumi juures enne valimisi nüüd siis hr.Aeg.
    Tegelikult mis see 50-60 miljonit ära ei ole – eesti Õhk 100 mil,Nordica ca 100 mil,Utah 100 mil,tallinna Sadam jne.jne.
    Igal juhul Haapsalu Raudteel on suurem mõte kui Rail Balticul !

    Vasta

Vasta

Sinu e-maili ei avaldata.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.